-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور خداوند در قرآن درباره اينكه مشروب سود هم دارد ولي زيان آن بيشتر است يعني چه؟



1ـ موضوع خمر يا مشروب در جند جاي قرآن از جمله سوره بقره آيه 219، سوره نساء آيه 43 و سوره مائده آيه 91 آمده است.

2ـ آنچه شما پرسيديد مربوط به مورد اول است.

3ـدر اين آيه خداوند مي فرمايد: يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما ... تو را از مي و قمار مي پرسند بگو در آن دو، گناهي بزرگ و سودهايي براي مرد ماست ولي گناه آنها از سود آنها بزرگتر است...

4ـ خم به معناي پوشاندن است و چون عقل را مستور مي كند و مي پوشاند و نمي گذارد خير و شر و زشت و زيبا را تشخيص بدهد، به او خمر مي گويند.

5ـ قرآن از خمر تعبير به اثم كرده. اثم حالتي است در عقل يا در موجودي از موجودات كه موجب عقب افتادگي انسان از رسيدن بخيرات مي شود بنابراين اثم گناهي است كه عواقب سويي مربوط بساير جهات زندگي داشته و موجب محروميت از سعادتهاي ديگر مي گردد.

مضرات خمر بسيار زياد است و از حيث پزشكي و اخلاقي در اين باره مطلب فراوان ذكر شده است اما اسلام بويژه بخاطر اهميتي كه به عقل مي دهد و پايه احكام خود را بر نگهداري و تقويت عقل سليم قرار داده با ميگساري مخالف است.

6ـ از آنجا كه مردم به لذايذ مادي و اعمال شهواني خو گرفته اند و ترك عادات سخت است، ايزد متعال براي رعايت رفق و مدارا، مقررات ديني را بتدريج براي مردم بيان كرده است. از اين رو اسلام در چند مرحله و بتدريج ميگساري را قدغن كرد و سؤال شما در واقع برمي گردد به دوره اي كه اسلام مشغول فرهنگسازي و آماده كردن اذهان عمومي براي منع كل شراب خواري بوده است. اين آيات در چهار مرحله و به مطالعه كنيد. ترتيب آن به اين شرح است.

اول ـ آيه 31 سوره اعراف. دوم ـ 67 نحل. اين دو در مكه نازل شدند. سوم ـ آيه 42 نساء. چهارم ـ آيه مورد اشاره.

در آيه 31 سوره اعراف اثم حرام اعلام شد و در آيه 219 بقره، شراب اثم كبير، ناميده شد و به اين ترتيب، حرام گرديد.

پنجم ـ به نظر بعضي از مفسران با نزول آيه 91 سوره مائده تحريم قطعي شراب اعلام شد. اما علامه طباطبايي معتقدند در همان مرحلة چهارم بدليلي كه گفتيم شراب حرام شده است.

7ـ منظور از منافع خمر استفاده هايي است كه از خريد و فروش و ساختن و سرگرمي با آنها, حاصل ميشود. طبيعي است عدهاي از اين طريق به منافعي دست مييابند اما اين منافع فردي است و جامعه از آن متضرر خواهد شد.

موفق باشيد.







تكميل و ارسال فرم نظر سنجي موجب تكامل و پويايي كارماست.



طرح گفتمان ديني در مساجد

منابع و مآخذ :

الميزان عربي، ج 2، ص191 ـ 201، ـ الميزان فارسي، ج 3، ص278 ـ 292

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.